KAPTEJNLN

Photo realistic denmark

tja jeg sad og tænkte nu vi har sønderborg og nordborg tæt på hinanden når man så flyver kunne det være nice hvis det hele hang sammen for hele danmark som en grund steen i de forskellige projekter det er ren ønske tænkning men resultatet med de nuancer vi har set omkring de to lufthavne er bare nice..
Lars N.

whish you all a plesent flight
Bjarne Horsboel

Re: Photo realistic denmark

Hej John

Jeg har haft lidt de samme tanker som KAPTEJNLN.

Personligt ville jeg da være parat til at betale en ret høj pris for at hele DK havde lige så flotte textures som i dine scenery´s.

Er det urealistisk at tænke sig at det ville kunne "løbe rundt" som et project for Vidan ?

Venlig hilsen

Bjarne
Penz

Ortofoto-data i høj opløsning er jo frit tilgængeligt, omend i svingende kvalitet ... ;)

I praksis kunne et "Danmark Basis Ortofoto" scenery glimrende laves af en freeware udviklings/interessegruppe, lidt ligesom NL2000, men jeg er ikke sikker på om der er udvikler-ressourcer nok i lille Danmark til at løfte opgaven.

Et andet problem, når man snakker nationalt dækkende ortofoto er selvfølgelig den kolossale mængde bytes et sådant scenery ville fylde. ifølge Wikipedia er Danmarks areal 42094 km2, eller 43.094.000.000 kvadratmeter. Vidan fotosceneries er 40cm/pixel, men hvis vi nu bare siger 1m/pixel for at gøre det enkelt, og være lidt sparsommelige ...

I den allerenkleste form, med ét 24-bit bitmap (f.eks. sommer) plus en 8-bit blendmask og en 8-bit watermask, vil hver pixel i sceneryet (ukomprimeret ganske vist) fylde 5 bytes.

43.094.000.000 gange 5 bytes, det er 215.470.000.000 bytes = 205.488,2 Megabytes = 200,67 Gigabytes.

Så kan man selvfølgelig komprimere (med reduceret datakvalitet til følge), men det er altså stadigvæk en masse bytes.

(Samme i 40cm/pixel ville fylde 2,5^2 gang så meget (=6,25 gange), altså over 1,2 Terabytes.).
- Jens Peter "Penz" Pedersen
John
Site Admin

Der er ingen tvivl om, at det er et meget stort projekt at give sig i kast med. Men det burde ikke være en umulig opgave at gennemføre, og jeg vil ikke udelukke at jeg kunne finde på at gå i gang. Nu ved jeg ikke, hvordan kvaliteten er af det Holland-scenery, megasceneryearth.com netop har udgivet (41,526 km2): Link. Men det ser umiddelbart ud til at være et eksempel på, at det kan gøres med et noget mere moderat antal bytes, end tilfældet er med NL2000's udgave af Holland.

Return to “General discussion”